قابلیت های استفاده از تیرچه ماشینی در شرکت فولادبافت

قابلیت های استفاده از تیرچه یا خرپای میلگردی ماشینی در شرکت فولادبافت


قابلیت های استفاده از تیرچه یا خرپای میلگردی ماشینی در شرکت فولادبافت 

شبکه خرپای جوشی که یکی ازاجزای قسمت پیش ساخته تیرچه می باشد و نقش سازه ای را به عهده دارد باید متحمل نیروهای ناشی از حمل ونقل و نصب باشد از این جهت کیفیت ساخت شبکه خرپایی جوشی بسیار حائز اهمیت است . 

تیرچه ماشینی یا خرپای میلگردی از لحاظ شکل هندسی مجموعه خرپا و نیز جوشکاری نقطه ای در جهت رفع ایرادات صنعت ساختمان کشور گام بزرگی برداشته است . از قابلیت های این شیوه میتوان به استفاده از جوش مقاومتی اشاره کرد که کاهشی در سطح میلگرد ایجاد نمیکند (طبق نشریه ۹۴ صفحه ۳۲) و با دقت بالا قادر به تامین اتصال آرماتورهای برشی به آرماتورهای اصلی میباشد . از دیگر قابلیت های روش تولید ماشینی میتوان به حفظ مقاومت وماهیت رفتاری میلگرد ، سرعت قابل ملاحظه تولید و ایجاد نظم هماهنگ در هندسه خرپا اشاره نمود .

در روش تولید صنعتی با میلگردهای گرم نورد شده از دستگاه تمام اتوماتیک ساخت خرپای تیرچه یا خرپای میلگردی استفاده میشود . این دستگاه معایبی از نظر مشکلات جوش با روش قوس الکتریکی و نیز مشکلات ناشی از مصرف میلگردهای سرد نورد شده را برطرف مینماید .

 بدلیل استفاده از تکنیک جوش نقطه ای ، مقاومت وکیفیت جوش بسیار بالا رفته واستفاده از میلگردهای گرم نوردشده کارخانه ای کیفیت وکارایی خرپا را بهبود می بخشد . این دستگاه برای زیگزاگ تیرچه یا خرپای میلگردی (میلگرد عرضی ) از میلگردهای با قطر پایین استفاده می کند که بصورت دوبل در سرتاسر تیرچه یا خرپای میلگردی جوش داده شده ، این امر باعث بهبود رفتار برشی خرپای میلگردی شده که به لحاظ کیفی و کمی کاملا” به صرفه و صلاح کارفرمایان ، پیمانکاران میباشد . استفاده از تکنولوژی خاص در طراحی دستگاه ، امکان استفاده از میلگردهای گرم نورد شده با سختی بالا (میلگرد نوع A4) توسط این دستگاه امکان پذیر است که باعث کاهش وزن فولاد مصرفی تیرچه ها و در نهایت کاهش هزینه تمام شده آن میشود .

نکته: 

با انجام کار سرد (کشش سرد) و افزایش استحکام فولاد میتوان فولادهای با مقطع نازکتر انتخاب نمود . 

در نتیجه وزن سازه فولادی کاهش و برای سازنده ساختمان صرفه جویی اقتصادی خواهد داشت . ضمنا” با توجه به صلب بودن کف و سقف محدودیت خاصی در استفاده از فولادهای نورد شده (اصلاح شده) در خرپاها وجود ندارد .در استاندارد ۱- ۲۹۰۹ و نشریه های ۸۲ و ۹۴ محصول فرآیند نورد یا کشش سرد را میلگردها (فولادهای) اصلاحی می نامند . (در تولید صنعتی برای ساخت خرپا با استفاده از میلگردهای سرد نورد شده حد جاری شدن (FY ) بدلیل فرآیند کشش اولیه توسط دستگاه بالا رفته ولی شکل پذیری و جوش پذیری آن کاهش می یابد . استفاده از این نوع میلگرد بر اساس جدول پیوست الف استاندارد ۳۱۳۲ مجاز نیست.)

** روش استفاده از تولید تیرچه یا خرپای میلگردی به روش کارگاهی که به جهت سادگی و سرمایه اولیه ناچیز در کشور مرسوم بوده است دارای معایبی میباشد که از جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

- عدم دقت و کنترل در ساخت

- مصرف بیش از نیاز مصالح اولیه شامل میلگردهای کششی و زیگزاگ

- بدلیل استفاده از جوشکاری با روش قوس الکتریکی علاوه بر کاهش سطح مقطع میلگرهای کششی باعث تردشدگی آن ها نیز میگردد .( بر طبق استاندارد ۳۱۳۲ جوشکاری میلگردهای گرم نورد شده از نوع A3 و A4 با روش قوس الکتریکی مجاز نمیباشد .)

- عدم رعایت دقیق پوشش بتنی میلگردهای کششی (میلگردهای تحتانی ) باعث خردگی آن ها و نیز کاهش مقاومت سقف در برابر آتش سوزی میگردد .

- تولید خرپای تیرچه یا خرپای میلگردی به روش سنتی علاوه بر خطاهای قابل توجه در روند ساخت و تولید ، میزان ایمنی حین اجرا را نیز کاهش می دهد . لذا تیرچه ماشینی یا خرپای میلگردی کمک شایانی در برطرف کردن این مسائل می نماید با این حال کاهش وزن سقف بطور قابل ملاخظه ای در کاهش وزن ساختمان موثر بوده است و نهایتا” سازه را به سمت رفتار بهتر در برابر بارهای جانبی هدایت می کند .

کشور ما از نظر جغرافیایی در کره زمین در موقعیتی قرار گرفته است که یکی از فعالترین کمربندهای زلزله خیز جهان تحت عنوان آلپ ایتالیا از آن میگذرد . بطور میانگین هرسال یک زلزله بزرگ حاصل این همزیستی است .

گام اول در پایدارسازی ساختمان های موجود به جهت شکل گیری پراکنش واحدهای ناپایدار شهری ؛ بهبود پایدار سازی تاسیسات زیربنایی و ساختمان های موجود – نوسازی واحدهای روستایی – نوسازی وبهسازی بافتهای فرسوده شهری – توانمند سازی مناطق با اسکان غیررسمی ( حاشیه نشین ها ) و مقاوم سازی ساختمان های ناپایدار شهری در حال عملیاتی شدن است .

فن آوریهای مناسب جهت ساخت بناهای سبک ، مقاوم و متناسب با اقلیم و شرایط بومی کشور از جمله مباحث مهم دیگری است که باید در حوزه ساخت و ساز کشور مورد توجه خاص قرار گیرد.

اجرای استانداردهای ملی ایران بنفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی وتامین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان وصرفه جوئی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی ورفاه عمومی و کاهش قیمت ها میشود .

 


قابلیت های استفاده از تیرچه ماشینی در شرکت فولادبافت

قابلیت های استفاده از تیرچه یا خرپای میلگردی ماشینی در شرکت فولادبافت, قابلیت های استفاده از تیرچه ماشینی در شرکت فولادبافت, قابلیت های استفاده از خرپای میلگردی ماشینی در شرکت فولادبافت

اشتراک در خبرنامه

پست الکترونیک : تلفن همراه :


تولید باکس پالت فلزی

تولید کننده باکس پالت فلزی با قابلیت طبقه بندی و صرفه جویی در فضای انبار و سهولت در حمل و نقل استفاده می شود